Pesta Hutan Papua membawa harapan pada masa krisis


Yum yam: Tuang labu yg ditumbuk dengan labu parut di atas adalah iringan sempurna untuk ikan kuah kuning.

Bahan-bahan yg sederhana dari hutan-hutan di Papua telah diubah menjadi hidangan empat hidangan yg halus untuk disakalaun di restoran mewah.

Ikan sup kuah kuning yg dihidangkan dalam kulit labu memulakan Festival Hutan Papua di Javara Culture Café di Kemang, Jakarta Selatan, pada 30 Ogos.

Daripada memasangkan sup dengan papeda , seperti lazimnya dberikutkmati dengan orang-orang di bahagian timur Indonesia, chef Papua Charles Toto berkhidmat keladi mashed keladi  dengan labu parut di atas.

Bakul kecil keripik yg dibuat dari sukun dan keladi dihidangkan bersama dengan sambal dip yg dibuat dari cakalang asap  untuk metuntaskan hidangan.

Selanjutnya pada menu adalah talam tiga hidangan tumis untuk berkongsi yg terdiri selingkuh udang , Gelisah  dan garnisun  dengan keladi goreng dan labu sebagai hiasan.

Makan malam keluarga besar: Pelawak Papuan Mumu meraikan pengunjung di alangkah Pesta Hutan Papua.

"Udang air tawar adalah unik untuk Wamena [sebuah wilayah di Papua] dan memiliki pinchers seperti kepiting, sepatutnya nama udang selingkuh , " kata Toto semasa sepatutnyan malam yg diriwayatkan.

Chef yg terkenal itu menjelaskan bahawa nama dua hidangan lain adalah perkataan portmanteau dari ramuan mereka.

Gelisah , katanya, terdiri daripada genemon , sayur lilin dan santan , sementara garnisun adalah campuran daun pepaya, daun singkong dan pakis.

Bahan-bahan merendah diri: 'Udang selingkuh' adalah hidangan yg terbuat dari udang air tawar yg dihidangkan dengan sayur-sayuran yg dipetik dari tumbuhan yg dipetik di hutan Papua.

"Masakan asli Papua nggak memerlukan bumbu tetapi garam buatan sendiri, yg mempunyai banyak variasi yg unik untuk setiap rantau. Walau mengenaipun, apa yg kita ada malam berikut mempunyai pengaruh dari peneroka Harta bendauku, Sulawesi dan Cina-Indonesia, "kata Pengasas Masyarakat Kayu Papua Papua, yg bisa menyelesaikan tiga kali sehari untuk para wisatawan, penyelidik atau kru pembuatan film dengan bahan-bahan yg baru dipilih dari hutan.

Hidangan utama sepatutnyan malam itu adalah steak daging yg diasinkan yg disediakan dengan koki bersama Bisma Surya Thama dari Sekolah Seniman Pangan, sebuah gabungan dari Javara Indigenous Indonesia yg mengintegrasikan pertanian, penyediaan sepatutnyanan, pemasaran dan penjenamaan.

Pencuci mulut itu patut dipuji - dan satu lagi hidangan. Ia adalah sejenis tweak dari sagu sepertinya , khusus untuk Papua dan dengan tradisi hanya berkhidmat pada penguburan ketua suku, tetapi versi mberikut, sejuk dan manis.

Ia terdiri daripada biskut yg terbuat dari sagu dan kelapa, sudu nasi sorbet dengan potongan kecil buah dan buah matoa di sebelahnya, dihiasi dengan sos yg dibuat dari buah merah, atau kuansu kepada orang Papua.

"Ia sagu sep ', bukan' papeda ', sepatutnyanan asli Papua, " kata tukang masak Toto, yg telah menyediakan versi masakan mewah yg penuh dengan daging sapi, cacing sagu atau daging kanggaru, menasepatutnyannya Pizza Papuan dan telah berkhidmat kepada Mick Jagger, Melinda Gates dan penyanyi Perancis Zazie.

Bukti puding itu saatberikut sepatutnyan, jadi kata peribahasa itu. Maksudnya dalam bahasa Indonesia adalah yg paling dekat dengan nggak kenal, nggak sayg , yg selangkah tepat menggambarkan usaha untuk membiasakan budaya Papua melalui diplomasi gastro.

Pengasas Javara dan Sekolah Seniman Pangan, Helianti Hilman memikirkan perkara berikut semasa mengaturkan pesta Perhimpunan Hutan Papuan pada 30 Ogos - kira-kira seminggu selepas protes dan rusuhan meletus pada serangan rasis terhadap pelajar-pelajar Papua di Surabaya, Jawa Timur.

Sehari selepas sepatutnyan malam, chef Toto menunjukkan kaedah memasak tradisional menggunakan batu panas di kampus Sekolah Seniman Pangan di Bumipala, Vida Bekasi, di pinggiran Jakarta.

"Matlamat perniagaan kami adalah untuk menghidupkan kembali sepatutnyanan asli Indonesia yg terlupakan, tetapi Papua adalah kasus khusus. Ia adalah rumah kepada hutan yg kaya dengan bahan-bahan semula jadi, budaya dan sepatutnyanan yg unik, "kata Helianti.

"Tetapi terbisa perbezaan persefahaman antara budaya yg mengakibatkan konflik baru-baru berikut. Kami mengadakan alangkah berikut dan roadshow berikut dengan Papua Jungle Chef untuk menenangkan keadaan dengan menggalakkan rakyat untuk mengenali dan menghormati budaya masing-masing. "

Penyalahgunaan perkauman di Surabaya telah mendorong ratusan mahasiswa Papua untuk mengadakan protes di depan Istana Negara di Jakarta, menuntut referendum untuk kemerdekaan Papua.

Chef Toto, yg telah bekerjasama dengan orang muda menerusi Komuniti Jungle Chefnya, berkata orang Papua harus terbisa dahulu bebas dari pemikiran sebagai warga kelas dua.

"Membebaskan diri kamu untuk mempromosikan budaya anda, untuk berinovasi, daripada mengambil jalan ke jalan, " katanya.

Helianti berkata perayaan itu juga diadakan untuk mendedahkan perancangan pembukaan cawangan sekolah di bahagian timur Indonesia, iaitu di Waimena dan Sorong, Jailolo di Harta bendaukua Utara dan Flores di Nusa Tenggara Timur.

Resipi Berkongsi: Chef Charles Toto memberikan demonstrasi mengenai memasak batu panas Papuan di kampus Sekolah Seniman Pangan di Bekasi, Jawa Barat.

Ruang sepatutnyan Javara Culture Café penuh dengan bayaran tetamu dan undangan yg datang dari pelbagai institusi dan dengan minat yg berbeza. Terbisa jadual pekerja kerajaan dari Kampung, Kawasan Tertinggal dan Kementerian Transmigrasi, dan Kementerian Alam Sekitar dan Perhutanan.

Sebahagian daripada pengunjung adalah penyelidik yg mengusahakan sepatutnyanan yg mampan, pekerja agensi yg ditugaskan untuk bekerja di Papua dan merindukan sepatutnyanan tempatan dan mereka yg keluar dari rasa mau tahu.

Harta bendaam itu terlepas dari menghibur, terima kasih kepada emcee, pelawak Papua, Mumu, dengan bersungguh-sungguh ketika Amelia yg dilahirkan dengan Papua berkongsi keprihatinannya tentang keselamatan ibunya pulang ke rumah ketika keganasan menggegarkan wilayah timur Indonesia.
0 Komentar untuk "Pesta Hutan Papua membawa harapan pada masa krisis"

Back To Top