Institut Nestle bertujuan untuk membangunkan pembungkusan masa depan


Nestle telah menubuhkan sebuah ins
titut penyelidikan untuk membangunkan lebih banyak pembungkusan mesra alam untuk produknya dan mengurangkan sisa plastik, mengambil perkara-perkara dengan tangannya sendiri dan bukannya bergantung kepada pembekalnya.

Setelah dikenal pasti oleh Greenpeace kumpulan alam sekitar sebagai salah satu pengeluar terbesar sisa plastik yang mencemarkan tapak dan lautan tapak tambak, Nestle juga telah dikritik kerana kekurangan tindakan untuk menangani masalah tersebut.

"Ini nama kami pada pakej itu, jadi kami mahu berada di tempat duduk pemandu apabila ia membina penyelesaian," kata Ketua Eksekutif Nestle, Mark Schneider, pada hari perasmian Institut Pembungkusan Sains Nestle di Lausanne.

"Kami menolak pembekal kami kerana kami mempunyai perasaan yang mereka tidak benar-benar disampaikan," kata Schneider kepada Reuters ketika melawat kemudahan penyelidikan baru, sambil menambah bahawa langkah itu telah menghasilkan "ketegangan kreatif" di kalangan pembekal kumpulan itu.

Pembuat bar coklat KitKat dan kopi segera Nescafe telah bersumpah untuk membuat 100 peratus pembungkusan yang dapat dikitar semula atau boleh digunakan semula pada tahun 2025 - salah satu bidang tumpuan institut baru di Lausanne, Switzerland barat.

50 kakitangannya bekerja rapat dengan kakitangan lain pusat penyelidikan Nestle di sana serta saintis luaran dan permulaan. Usaha kolaborasi ini bertujuan untuk menghasilkan bahan bungkusan mudah yang mempunyai lapisan yang lebih sedikit dan mudah dikitar semula, serta bahan kompost dan biodegradable.

Baca juga: Nestle melancarkan pembungkusan kertas untuk bar snek

Semasa lawatan institut, saintis juga menunjukkan botol air yang dibuat sepenuhnya dari bahan kitar semula dan menjelaskan usaha syarikat untuk membuat kertas dengan kualiti yang lebih baik untuk mengekalkan produk Nestle segar.

Nestle enggan mendedahkan saiz pelaburannya dalam inisiatif itu tetapi berkata teknologi yang dibangunkan oleh institut itu boleh dilesenkan kepada pihak ketiga.

"Kami membuat pelaburan awal yang penting, jadi sudah tentu kami mahu melihat jualan pengguna atau royalti yang tinggi," kata CEO Schneider.

Nestle juga berkata ia mahu mencapai pelepasan gas rumah hijau sifar menjelang 2050, berikutan jejak langkah pelayaran bekas gergasi Maersk, yang membuat ikrar yang sama tahun lalu.

Bahan-bahan pembungkus alternatif dan lebih banyak makanan dan minuman berasaskan tumbuhan dengan jejak alam sekitar yang lebih baik akan membantu Nestle mencapai matlamat itu, kata syarikat itu sambil menambah penanaman pokok, rantaian bekalan tenusu yang lebih baik dan elektrik 100% boleh diperbaharui juga merupakan sebahagian daripada persamaan itu.
0 Komentar untuk "Institut Nestle bertujuan untuk membangunkan pembungkusan masa depan"

Back To Top