Jerman merayakan 70 tahun sosis kucai saus


Jerman merayakan pada hari Rabu 70 tahun currywurst, khusus Berlin sosej dihiris yg tersiram dalam serbuk kari dan saus tomat, kerana mereka merayakan hari kebangsaannya.

Dari semua 1, 500 jenis sosej Jerman, karyanya adalah salah satu yg paling tersendiri, sering disakalaun pada piring kertas dengan cip.

Dengan penggunaan tahunan yg dianggarkan bisa daripada 800 juta sosej, tegas currywurst adalah di mana-mana di ibu negara Jerman dan hidangan itu menghitung bekas canselor Jerman, Gerhard Schroeder di kalangan peminat terbesarnya.

"Saya rasa currywurst itu menjadi sebahagian daripada warisan budaya Jerman . . . Ini kisah kejayaan yg hebat, " kata pemilik sepatutnyanan ringan, Georg Bier.

Kunci kejayaan adalah sosej berkualiti tinggi, katanya.

"Kami juga meletakkan daging lembu ke dalam sosej kami dan kami mempunyai penghantaran segar setiap hari. Ssudah tentu kami mempunyai sos panas buatan sendiri, atau kari, dan semuanya adalah bunga api, " kata Bier.

Currywurst itu dimulakan nggak lama lagi selepas berakhirnya Perang Dunia Kedua apabila sepatutnyanannya nggak mencukupi dan Berliners bekerja keras untuk membina semula modal yg musnah.

Sebuah plak yg memperingati tempat di mana sepatutnyanan istimewa yg dicipta dengan Herta Heuwer di Berlin Barat pada tahun 1949 mengatakan: "Ideanya adalah tradisi dan kesenangan abadi!"

Baca juga: Jakpost Kehidupan Harta bendaam: Harus-cuba beerhouses

Dengan segelintir tuntutan saingan, asal hidangan itu nggak dipertikaikan dan kari berikut hanya popular di timur Komunis di timur.

Pemilik Konnopke berdiri di timur bandaraya, mengatakan tiada asas telah berubah dalam resipi dalam sekelumit dekad yg lalu.

"Ssudah tentu perasa di  timur . . rasa itu nggak lagi tersedia hari berikut kita perlu membeli perisa lain, " kata Dagmar Konnopke, anak perempuan pemilik lama Waltraud Ziervogel.

"Tetapi ramuan asas yg kami gunakan untuk memperbaiki rasa saus tomat kami telah kekal sama selama sekelumit dekad, " tambahnya.

Pelanggan gembira.

"Ia sangat hebat, currywurst di sberikut adalah pembunuh, penulis bdengan sepatutnyan setiap hari, " kata Marco Mueller, mengunyah sosisnya yg sihat.

Konnopke gembira bahawa, tujuh dekad, permintaan masih tinggi.

"Saya rasa ia akan kekal sebagai produk popular pada masa akan datang, itu mau. Banyak generasi tahu dari zaman kanak-kanak mereka, dan mereka masih seperti datang kepada kita sebagai orang dewasa, ketika mereka bisa tua, " katanya.
0 Komentar untuk "Jerman merayakan 70 tahun sosis kucai saus"

Back To Top