Juara bebas daging menjilat bibir mereka sebagai booming pasaran


Burger daging lembu, omelet tanpa telur dan ais krim bebas susu - alternatif daging dan tenusu telah menembak ke bahagian atas menu, dan pengeluar menghadapi cabaran utama.

"Kemajuan telah menakjubkan," kata Bruce Friedrich, pengarah Institut Makanan Baik, yang menjadi tuan rumah persidangan minggu ini di San Francisco untuk industri yang penuh dengan cita-cita dan kemajuan teknologi.

Generasi baru produk vegetarian telah menyegarkan semula sektor ini, dengan gergasi makanan segera Burger King kini menawarkan "Mustahil Whopper" tanpa daging dan McDonald's bekerja dengan Nestle di burger berasaskan tumbuhan sendiri.

Melihat pasaran yang berkembang pesat, pemproses daging utama seperti Smithfield, JBS dan Perdue semuanya telah melancarkan jenama baru menggunakan tumbuh-tumbuhan dan melabur banyak untuk memanfaatkan permintaan pengguna yang berubah-ubah.

Contoh terbaru ialah Tyson yang berpangkalan di Arkansas, yang pada Khamis mengumumkan bahawa ia telah mengambil alih dalam New Wave Foods, permulaan San Francisco membangun pengganti udang yang terbuat dari rumpai laut dan protein soya - dengan kepiting dan udang di sebelah senarai sasaran .

Kroger, rantaian pasaraya kedua terbesar di Amerika Syarikat, juga mengumumkan pada hari Khamis bahawa ia telah melancarkan barisan produk bebas daging baru untuk dijual di bawah jenama "Kebenaran Ringkas" dari burger ke sos Bolognese.

Beyond Meat, yang paling terkenal dengan usaha baru yang berpangkalan di loji itu, membuat percikan utama ketika saham melonjak pada hari pertama perdagangan di Wall Street pada bulan Mei.

Di peringkat global, sektor ini juga menarik minat kerajaan, dengan India kini membiayai penyelidikan saintifik ke dalam produk yang dihasilkan daripada sel-sel daging.

Pada Persidangan Makanan Baik selama tiga hari di San Francisco, para pegawai dari Jepun dan Singapura adalah antara wakil kerajaan yang bercampur dengan pengeluar, saintis, usahawan dan pelabur.

Tekstur dan rasa

Delegasi mengiktiraf kejayaan baru-baru ini untuk teknologi baru yang menghasilkan tekstur dan rasa jauh lebih dekat dengan daging sebenar - menolak alternatif vegetarian yang sering ditimbulkan seperti potongan kacang dan sosej soya yang telah ada selama beberapa dekad.

Jenama vegetarian Morningstar Farm kellogg Kellogg minggu ini mengumumkan pelbagai produk baru untuk bersaing dengan kemajuan terkini.

"Pengguna mahu daging," kata Friedrich. "Menjerit 'memakan lentil' tidak akan berkesan, tetapi mengubah cara membuat daging dapat."

Inovasi terbaru dalam perlumbaan untuk meniru daging dipamerkan di persidangan ini, termasuk pencetak 3D, penanaman cendawan pecah tanah dan kaedah baru untuk menanam tempe, produk soya tradisional Indonesia.

Baca juga: Tempeh di atas meja anda: Dari makan hingga urutan

Sektor ini masih di peringkat awal di Amerika Syarikat, kurang daripada satu peratus daripada sektor daging konvensional, tetapi potensi pertumbuhannya kelihatan kukuh.

Penceramah persidangan mengetuk mesej bahawa produk harus lebih dekat dengan daging sebenar, sementara cabaran lain termasuk harga dan masalah hanya mendapatkan produk ke dalam kedai dan ke menu restoran.

Satu lagi halangan utama adalah kritikan bahawa burger berasaskan tumbuhan bukanlah pilihan yang sihat kerana mereka sangat "diproses" - sering mengandungi lebih daripada 20 bahan - dan boleh mempunyai garam yang tinggi.

Beberapa negara AS juga telah meluluskan undang-undang untuk menghentikan peruncit alternatif protein haiwan daripada menggunakan label seperti "daging" atau "sosej" - dorongan yang sering didorong oleh petani tempatan.

"Banyak usaha datang dari pengeluar rumput, bukan industri daging," kata bekas Menteri Pertanian AS, Ann Veneman.

Bagi Tom Mastrobuoni, ketua pegawai kewangan anak syarikat pelaburan Tyson, kunci untuk menggalakkan penggunaan alternatif alternatif daging dunia adalah untuk mempromosikan mereka selari dengan produk tradisional.

"Ia bukan pilihan 'binari'," katanya. "Penduduk terus berkembang - dalam sesetengah kebudayaan tanda kekayaan adalah makan daging. Pengguna mahu pilihan supaya anda perlu membekalkan kedua-duanya.
0 Komentar untuk "Juara bebas daging menjilat bibir mereka sebagai booming pasaran"

Back To Top